« Home | guide to protecting your identity » | Blogs under scrutiny in Malaysia » | 13 daripada 26 AJK Keadilan Bahagian Shah Alam tel... » | Kene si Ctos ni » | Gambar2 ini di-postkan di blog si luncai Tian chua... » | CTOS should be vanished immediately » | Guide to buy TV » | Joran berwajah baru » | » | Merchong »

Peniaga Melayu kene tindas di KLCC


Peniaga bumiputera di KLCC makin tertekan

KUALA LUMPUR 10 Julai – Kira-kira 12 peniaga bumiputera di Suria KLCC kini semakin tertekan apabila pihak pengurusan pusat beli-belah terkenal itu menaikkan sewa tapak lebih 50 peratus setiap tiga tahun.
Selain itu, peniaga terbabit juga diberi notis berpindah ke lokasi lain selain diminta membuat pengubahsuaian konsep dan pelbagai alasan yang tidak munasabah oleh pihak pengurusan.
Pemilik premis Kelantan Delights, Juhaidi Yean Abdullah ketika dihubungi berkata, banyak tekanan diberikan oleh pihak pengurusan Suria KLCC yang bertujuan untuk mengusir mereka.
‘‘Mereka (Suria KLCC) memberi tekanan hebat dari segi kenaikan sewa yang tinggi dari tahun ke tahun serta arahan untuk mengubah konsep kedai.
‘‘Bebanan terutamanya dari segi kewangan terpaksa ditanggung sepenuhnya oleh peniaga bumiputera yang menyewa premis di KLCC,’’ katanya.
Jelasnya, peningkatan kadar sewa sebanyak kira-kira RM15,000 setiap tiga tahun jelas menekan peniaga bumiputera di pusat beli-belah itu.
‘‘Bayangkan dari sewa sebanyak RM14,000 sebulan enam tahun lalu kini telah meningkat menjadi RM43,000 sebulan.
‘‘Apa yang jelas, sebuah restoran Korea khabarnya akan menggantikan tempat ini seandainya saya ‘mengalah’ dan berpindah keluar dari Suria KLCC,’’ ujarnya.
Juhaidi berkata, dia bercadang untuk mewujudkan satu Jawatankuasa Bertindak Peniaga Bumiputera KLCC bagi membela nasib peniaga bumiputera yang masih bertahan di situ.
‘‘Saya berharap pihak tertentu yang bertanggungjawab tidak terlalu leka sehingga nasib peniaga bumiputera semakin tertindas dan lenyap dari bangunan milik kita sendiri,’’ jelasnya.
Dia juga kesal kerana pertemuannya dengan pihak pengurusan tertinggi Petronas untuk membincangkan perkara tersebut tidak mendatangkan sesuatu yang positif.
‘‘Sayangnya, aduan daripada seorang peniaga bumiputera yang bermasalah hanya dipandang mudah dan diserahkan kepada pengurus Suria KLCC yang bukan berasal dari negara ini untuk menyelesaikannya,’’ ujarnya.
Utusan Malaysia hari ini menyiarkan tindakan pihak pengurusan pusat beli-belah Suria KLCC yang menaikkan kadar sewa sehingga 50 peratus sehingga membebankan pemilik premis bumiputera di kompleks tersebut.
Keadaan itu juga kini menyebabkan sebahagian besar peniaga bumiputera terpaksa menghentikan operasi mereka kerana tidak mampu untuk menanggung kos sewa yang terlampau tinggi.
Tinjauan Utusan Malaysia hari ini mendapati kebanyakan peniaga bumiputera yang masih berniaga di situ takut untuk mengadu masalah yang dihadapi kepada pihak yang berkaitan.
Ini kerana mereka tidak mahu ‘periuk nasi’ terjejas ekoran setiap aduan yang dikemukakan menyebabkan pihak pengurusan pusat beli belah mencari alasan untuk memindahkan premis mereka ke lokasi baru yang didakwa tidak strategik.
Sementara itu, pihak pengurusan KLCC yang dihubungi enggan memberi sebarang kenyataan berhubung perkara tersebut.
phiz: mereka mahukan keuntungan daripada menaikan bangsa mereka. minta keluarkan satu arahan daripada kerajaan untuk menyediakan sekurang2nya 25% tapak untuk bumiputera.