« Home | Guide to buy TV » | Joran berwajah baru » | » | Merchong » | Kuala Sedeli dan 14 April ini. » | Masjid diceroboh, al-Quran dibakar » | Serba Sedikit 'Law' pasal memancing. » | Amillia bayi ajaib sebesar tapak tangan yg beranak... » | Karnival Pra-GP Joran 11 Mac » | Mari Memancing »

CTOS should be vanished immediately


DPIM mahu kerajaan bertindak ke atas CTOS

PULAU PINANG 3 Julai – Dewan Perniagaan Islam Malaysia (DPIM) mendesak kerajaan supaya tidak sekadar memberi amaran terhadap Credit Tip-Off Service Sdn. Bhd. (CTOS) sebaliknya segera bertindak terhadap syarikat berkenaan.
Naib Presidennya, Datuk Seri Mohd. Yusoff Latiff berkata, tindakan itu perlu kerana sudah ramai usahawan bumiputera teraniaya dan terjejas dengan tindakan CTOS.
‘‘Walaupun kerajaan telah banyak kali memberi amaran pihak pengurusan CTOS masih macam itu juga. Jadi, cukup-cukuplah dengan memberi amaran terus sahaja ambil tindakan.
‘‘DPIM memandang serius perkara berkenaan dan tidak mahu jika tindakan segera tidak dapat diambil lebih ramai lagi usahawan bumiputera terjejas,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Semalam, CTOS diberi kata dua sama ada mengemas kini 13 juta maklumat membabitkan 780,000 individu dalam simpanan syarikat itu atau bakal menghadapi tindakan undang-undang.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk M. Kayveas berkata, tiada tempoh masa ditetapkan tetapi memberi amaran kepada syarikat itu bertindak segera kerana beberapa undang-undang sedia ada boleh diguna pakai.
Beliau berkata, CTOS boleh didakwa di bawah Seksyen 4 dan 12, Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia 1999; Seksyen 4, Akta Rahsia Rasmi 1972; Seksyen 73 Akta Jenayah Komputer 1997; Seksyen 22 Akta Keselamatan Dalam Negeri; Akta Perbankan dan Institusi Kewangan 1989; dan Akta Perbankan Islam 1983.
Mohd. Yusoff yang juga Pengerusi DPIM Pulau Pinang memberitahu, ahli-ahli DPIM di semua negeri juga meminta DPIM pusat mengemukakan cadangan supaya kerajaan mengambil tindakan segera terhadap CTOS.
Tambahnya, aktiviti CTOS juga dilihat secara tidak langsung menjejaskan usaha kerajaan untuk menaik taraf usahawan- usahawan bumiputera sekali gus menyekat peluang mengembangkan perniagaan.
‘‘Sudah tiba masanya CTOS disekat daripada beroperasi dan tindakan segera diambil jika negara mahu lihat lebih ramai peniaga Melayu mencapai tahap membanggakan dan berjaya di negara ini,” ujarnya.



Ctos ni, mmg patut ditutup sahaja operasi mereka. Ini kerana,
1. mereka tidak memberi maklumat yg terkini ttg bakal2 peminjam
2. maklumat di database mereka tidak tepat
3. ramai bakal peminjam2 bank disenarai hitamkan oleh kerana kegagalan mereka dibidang perniagaan dahulu.
4. kebanyakan yg disenarai hitamkan adalah usahawan2 MELAYU
5. CTOS tidak menyokong kerajaan dengan tidak membantu usahawan2 BUMIPUTERA didalam agenda kerajaan meningkatkan peratusan peniaga bumiputera
6. CTOS dikenalpasti sebagai tali barut pengkhianat negara yg benci akan dasar2 kerajaan seperti DEB. Mereka telah beroperasi lebih 20 tahun dan pada masa itulah sampai sekarang peniaga2 bumiputera tidak pernah maju walaupun pelbagai cara kerajaan salurkan.
CTOS boleh didakwa di bawah Seksyen 4 dan 12, Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia 1999; Seksyen 4, Akta Rahsia Rasmi 1972; Seksyen 73 Akta Jenayah Komputer 1997; Seksyen 22 Akta Keselamatan Dalam Negeri; Akta Perbankan dan Institusi Kewangan 1989; dan Akta Perbankan Islam 1983.